kita cipta kenangan baru ok!

Usai solat subuh dan Qalif sebagai imamku merasakan bahawa hari ini adalah hari yang sangat menyamankan hatiku.Selama 5 tahun aku solat sendirian, inilah kali pertama aku merasa solat berjemaah bersama suami.
Ya Allah, betapa nikmatnya pagi ini..

Qalif menghulurkan tangannya dan aku sambut.Tidak disangka-sangka dia mencium dahiku.Lama.
Hangat sekali bibir Qalif yang menyentuh dahiku.Hampir menitis air mataku namun aku tahankan juga.
Dia tersenyum sesudah itu.
Aku hanya mampu terkaku dan pandangan kami terhala pada pintu bilik yang terbuka.

"Qalif, bila sampai? Kenapa tak cakap nak balik? Maira pun ada? " Ibu mertuaku , Datin Seri Juwita menyoal tanpa henti. Dia kelihatan terkejut dengan perbuatan Qalif yang dirasakan sangat pelik.
Yalah, anak yang tak mengaku isteri sendiri tiba-tiba berjemaah sekali.

"Qalif sampai awal pagi tadi mama.Qalif called Maira suruh ambik dekat airport."
 Qalif menjelaskan dirinya.

Aku mula membuka telekung dan masih menyarung baju semalam.Tangan ibu mertuaku dicapai dan dicium lalu aku meminta diri ke bilik Anita, adik iparku untuk meminjam baju. Qalif hanya menunjukkan sikap bersahaja di hadapan ibunya.

"Nita, akak nak pinjam baju boleh? " Aku meminta izin Anita yang sedang
 menyisir rambut di hadapan cermin.

"Ambil je kak dalam almari tu. Eh kak, Abang dah balik dengan akak ke? Kenapa dia balik dia called akak? Selalunya Pak Mail yang jemput dia balik tiap kali cuti? Ape dia mimpi kak? Nita menghamburkan soalan tanpa henti.

Aku hanya tersenyun sambil memilih baju di dalam almari.Dia masih menunggu aku menjawab soalannya dengan mukanya ditatapkan padaku.

"Akak tak tahu Nita.He just called me and asked to pick him up.I went there and 
saw him with a fine young lady.She seem so nice toward Qalif and they were in a 
happy mood.Kadang-kadang bila akak called Qalif , he never treated me nice.
Even he speak so harsh you know.Macam akak ni musuh dia."

Aku tidak pernah berahsia dengan Anita.Dia mengetahui semua kisahku dengan Qalif.
Anita juga seorang penyimpan rahsia yang baik.Mungkin sebab itu aku senang
berbicara dengan dia.

"Really? Abang memang la buaya since dulu.Old habits never gone for good. Tapi akak, 
kenapa sekarang abang macam berubah. Akak tahu, abang pernah called Nita sebab nak tanya pasal akak, apa akak buat sekarang,makan ke tak, tapi dia cakap jangan bagitau akak
yang dia called pasal akak."

Nita membuat statement yang mengejutkan aku.Biar betul!

"Maira, if you don't mind, we can go to your place now. Then i need to buy some stuff.Come on."
Qalif muncul di hadapan pintu secara tiba-tiba.
Dia dengar ke apa yang aku cakap dengan Nita tadi?
Aku sempat lihat dia memberi pandangan tajam terhadap Nita.
Sah lah! Dia dengar.

Kami menyalami mama dan masuk ke dalam kereta Mercedes Sport miliknya.
Dia menyuruhku membawanya kerana dia masih letih.
Biar betul mamat nih!
Aku menolak tapi dia memaksa.

Aku pandu kereta mewah itu keluar menuju ke apartment ku yang
tidak jauh dari rumah mama.Sepanjang perjalanan kami hanya diam
dan hanya mendengar celoteh dj radio.

"Mind to stay or what? " Aku bertanya jika dia ingin tinggal di dalam kereta sahaja.

"I'm coming with you.Jom" Qalif lantas menanggalkan tali pinggang dan membuka pintu lantas keluar
ke arah apartmentku.

Sementara menunggu lift, Qalif bertemu dengan gadis yang aku jumpa di airport pagi tadi. Qalif secara
mendadaknya menjadi seorang yang super peramah.

WOW QALIF!

Aku tidak berminat dengan perbualan mereka.Saki hati terhadap Qalif mulai melanda.Aku segera masuk ke dalam lift dan meninggalkan Qalif di belakang.Di saat pintu hampir tutup, ada tangan yang
menghalangnya.

"Leaving people behind is your habit Maira? Can't you wait for a little time? Soalan didatangi dengan pakej sindiran menyapa telingaku.

"You looks so busy so i don't think to interupt into your wonderful conversation."  Balasan jawapan yang aku berikan mendapat jawapan di pinggang.Aku lantas menoleh ke arah Qalif yang merenungku dengan senyuman yang menggoda.

"Are you jealous Maira? You seem like that to me. " Qalif cuba mendugaku.

"Mind taking off your hands Qalif Eiden? People will see." Aku ceba meleraikan pelukan di pinggangku dan ianya berhasil apabila pintu lift terbuka.

Aku melangkah kelura menuju ke rumahku.Jiranku Adam keluar dari rumahnya dan menyapaku ramah.

"Hye Maira,awak tak balik semalam? Tidur rumah mak awak lagi? Takut hantu la tu. By the way, may i know who is gentlemen beside you? " Adam mengusikku dan aku hanya memberikan senyuman.

"I tak takut hantu la Adam.Yes, i balik rumah mama I semalam. Ini Qalif .Qalif, ni Adam, Engineer at Maxis. Qalif is Engineer at overseas but he return yesterday. " Aku menjelaskan kepada Adam dan Qalif.

"Nice to meet you Adam, I am Maira beloved husband.We 've been married almost five years.Nanti kami nak buat kenduri sikit untuk meraikan ulangtahun yang ke lima nanti. So, datanglah ye." 
Adam hanya tersenyum kelat mendengar butir bicara Qalif sebelum menuju ke lift.

Aku pula hanya menahan liur melihat Qalif yang hanya tersenyum.Apa semua ni?
Sejak bila aku menjadi MRS.QALIF ?

Comments

  1. sy tau awak mesti suka merah, tapi harap dapat ubah warna tulisan, sbb susah nk baca,.. Background merah + tulisan pon merah. * berpinar bijik mate teman!
    gud luck!


    tapi kan, knpe nama sama dgn hero acik lana?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

IRISH part 7

IRISH

CHAPTER 3